25-10-07

Gemeenteraad mei 2007

Iedereen kent de problematiek omtrent het verminderen van de CO2-uitstoot, de smog, luchtvervuiling door fijne stofdeeltjes, …

Je kan geen krant openslaan of TV aanzetten of er wordt gepraat over hoe we het probleem kunnen aanpakken.  Velen zijn van mening dat alleen grote drastische maatregelen zullen helpen, maar ikzelf ben ervan overtuigd dat vele kleintjes ook één groot maken.  Daarom vind ik dat de gemeente en dus ook de gemeenteraadsleden, schepenen en burgemeester het goede voorbeeld moeten stellen.

Om die reden fiets ik telkens naar vergaderingen zoals fractie, gemeenteraad, milieuraad, …

 

Via deze email wil ik iedereen oproepen om ook zoveel mogelijk met de fiets naar het gemeentehuis te komen.  Om dikke dossiers mee huiswaarts te nemen, is het handig steeds een linnen zak (bij zonneschijn) of een plastieken zak (bij regenweer) bij de hand te hebben.  Dat heb ik zelf moeten ondervinden tijdens de voorlaatste gemeenteraad.

 

Verder zou het misschien interessant zijn bij het fietsen de toestand/kwaliteit van het fietspad in het oog te houden en eventuele mogelijke verbeteringen te melden aan onze burgemeester, Henk Heyerick.

Glasscherven lijken overal een groot probleem te zijn, hoor ik zeggen van fervente fietsers. 

Een goede veegbeurt om modder, takken, steentjes en glas te verwijderen zou al wonderen kunnen doen.

 

Het gaat natuurlijk verder dan de auto aan de kan te laten staan, ook aan verlichting van gemeentegebouwen, verwarming, concept, waterverbruik,  … moet aandacht geschonken worden.

Hopelijk volgen vele burgers hierdoor het goede voorbeeld.

  

  

Met fietsvriendelijke groeten,

 

Sofie Dierick

 

 Als mijn fietskilometers autokilometers zouden verdringen zou het een ander verhaal zijn. Dan zou ik per dag toch al gauw 2 liter benzine besparen, wat overeenkomt met bijna 5 kilo CO2. Deze 5 kilo CO2 per dag is vergelijkbaar met 3 wasdrogerbeurten of het verbruik van onze koelvriezer in 2 weken! De auto laten staan heeft dus wel een behoorlijke besparing tot gevolg

 

Besparing op CO2 uitstoot

Ik werk ongeveer 52 weken x 5 dagen - 45 vakantiedagen = 215 dagen per jaar. Dat zijn dus 215 dagen x 10 km (heen en terug) = 2150 km per jaar aan woon-werk verkeer.

Mijn auto (een ford Ka 1.3 van 44 kW) heeft volgens de tabel van de ANWB een verbruik van 1:14.7 en produceert 165 g CO2 / km. In de praktijk heb ik dit nooit gehaald vanwege het feit dat mijn woon-werkverkeer stads ritjes zijn. Gemiddeld zat ik rond de 1:13. Als ik deze factor loslaat op de CO2 uitstoot dan kom ik uit op ongeveer (14.7 / 13) * 165 g CO2 = 187 g CO2 / km.

Gebruikmakend van bovenstaande getallen kan ik mijn CO2 uitstoot per jaar uitrekenen:

2150 km x 187 = 402 kg CO2 / jaar.

In 2002 reisden elke werkdag gemiddeld ruim 3 miljoen mensen naar het werk met hun auto. De gemiddelde woon-werkafstand is 18,2 kilometer in 2002. Zo’n 40 procent van de reizigers die doordeweeks naar het werk gaat, werkt binnen de woongemeente. Deze mensen zouden dus in aanmerkingen kunnen komen om met de fiets te gaan.

Stel nu (aanname!) dat mensen die werken in hun eigen woongemeente gemiddeld 10 km van hun werk afwonen en een vergelijkbare CO2 uitstoot hebben als mijn ford Ka (de kans is overigens groot dat er gemiddeld meer CO2 uitgestoten wordt). Dan zouden we dus minimaal de volgende besparing kunnen halen:

3 miljoen x 40% x 2 (heen en terug) x 10 km x 187 gram CO2 = 4480 ton CO2.

Als alle Nederlanders die in hun eigen woonplaats werken de fiets zouden nemen in plaats de auto, dan zouden we jaarlijks minimaal 4480 ton minder CO2 uitstoot hebben.

Een gemiddelde auto in Vlaanderen produceert zo’n 200 gram CO2 per kilometer.

 

 

Gemiddeld 5 km (heen en terug)

Gemiddeld 200 gram CO2 per km

10 gemeenteraden op een jaar

stel dat iedereen met de fiets kan komen: 23 gemeenteraadsleden

 

5 km x 10 x 23 x 200 gram =

5 x 10 x 23 x 0,2 kg =

22:08 Gepost door Sofie Dierick in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.